|
|||||
Slovanský
tyátr zvedal nadšené diváky ze sedadel
|
foto: Ondřej Hruška |
Realizační tým ovšem
zahrnuje i „profese“ na jevišti neviděné. S
velkým pochopením pro inscenační záměry se
do příprav zapojily inspicientky Kateřina Veselá
(2. A) a Barbora Knittlová (2. B), s přehledem
dirigující všechnu činnost a pohyb v zákulisí.
Do práce scénografky se
bezděčně a úspěšně pustila Lenka Bičová,
jedna z představitelek Lindy. Své „vidění“
představila ostatním a uspěla. Samotná
realizace byla kolektivní. Každý dělal, co uměl,
barvit uměli všichni. Scénická hudba se ukázala
být tvrdším oříškem, a tak tato sféra zůstala
na bedrech režisérky Bičové, s níž technicky
na vysoké úrovni spolupracoval student 4. B Zdeněk
Vévoda, jeden z představitelů Bogarta, tvůrce
„tyátrovského“ webu a propagátor studentského
divadla. Použity byly melodie z produkce skupiny
Slade, dvě ukázky z Bély Bartóka a dvě ústřední
melodie z Casablancy.
Prozradíme-li, že i
fotodokumentace činnosti a plakáty jsou
studentské provenience, snadno lze odvodit, že
si studenti vlastně všechno dělají sami. Taková
škola života je velmi vzácná.
Samotné nastudování
Allenova scénáře „Zahraj to znovu, Same“
trvalo několik měsíců a probíhalo na principu
společného hledání optimálního řešení. Režisérka
se neprojevovala autoritativně a spíše
iniciovala herce samotné, aby „hledali“... Důsledná
musela být především o oblastech, který mladý
herec ještě nevnímá v přesných konturách.
Jednalo se o přesnost dikce, potřebnou hlasitost
jevištní řeči, přiměřenost a psychologické
zdůvodnění gest, pohyb na jevišti a plynulost
ve střídání obrazů. Neokázalým preferováním
názoru mladých herců bylo dosaženo velmi
pozoruhodné iniciativy a pocitu tvůrčí práce,
nikoli režisérské manipulace. Přitom, a to
považuji za výchovnou výhru prof. Martiny Bičové
při práci s mladým kolektivem, nemohlo dojít k
minimalizaci logické adekvátnosti v „milostných
scénách“, takže rozumné publikum nemohlo být
ničím zaskočeno. Všechno zůstalo mladé a čisté.
Obecenstvo se v tak vytvořené inscenační
„roztomilosti“ mohlo bez nadsázky příjemně
„vykoupat“.
Ale to už se stáváme svědky
představení, které se v premiérovém provedení
uskutečnilo ve středu 8. února na malém jevišti
olomouckého Divadla hudby. Slovanský tyátr si
nastudováním Allenova textu „Zahraj to znovu,
Same“ připomněl tříletou existenci dramatického
kolektivu. Za tu krátkou dobu již jde o produkci
„druhé divadelní generace“ Slovanské gymnázium
a jeho hosté zaplnili hlediště do posledního místa
v radostném očekávání, které vyplývalo ze
zkušenosti, že Slovanský tyátr ještě nikdy
nezklamal. A tak tomu bylo i při premiéře. Po
vstupním sestřihu filmové Casablancy (dostatečně
navozujícím situaci) se odehrálo jeho aktuální
pokračování. Hvězdou večera se stal sympatický
Petr Štěpánek s výraznými rysy skutečného a
již značně rozvinutého divadelního talentu.
Ze scény prakticky neodešel, přesto našel pro
svou jevištní kreaci tolik poloh, že se
„neobehrál“. Jako nosný pilíř se stal
oporou pro další výrazné talenty. Náročnou
postavu vytvořila mladičká Lenka Bičová; její
prožitá Linda si získala publikum nenuceností,
vtipem a absencí stereotypu. Dodejme ještě, že
zvlášť vynikala dobrým přednesem, jasnou
mluvou bez breptů i vědomím vlastní ceny.
Úspěšný byl i Vojta
Kupka v roli Bogarta. Obecenstvo se sympatiemi
sledovalo jeho logiku „z výšin“ zkušenosti
a psychické zralosti a upřímně se bavilo tím,
jak je zkušenost těžko přenosná. Vojta Kupka
vnášel do hry situační humor, ač humorně
nemluvil. Bylo to velmi milé.
Na režijní přístupu
prof. Martiny Bičové je nezbytné ocenit její
roli kooperátora, skloubení scény, jevištních
objektů a jejich přesné využití pro jednotlivé
výstupy, doslova naprogramovanou posloupnost s
propojením světelných a zvukových efektů,
reprodukované hudby, kostýmních proměn. Při
jednom zhlédnutí ani nebylo ani možno onu odvíjenou
perfektnost zaregistrovat. Chtělo se jen říct:
klobouk dolů!
Představení „Zahraj to znovu, Same“ se stalo
pro diváky příležitostí k neokázalému a upřímnému
aplaudování, zážitkem, které je zvedlo ze
sedadel!
Pro mladé herce ze
Slovanského tyátru se Divadlo hudby se stalo (a
ještě se několikrát při plánovaných reprízách
stane) místem úspěchu, radosti a uspokojení.
I pro ty, které jsem ještě nejmenoval: pro
Michala Švarce, Terezu Kolečářovou, Grétu Směšnou,
Janu Nicákovou, Evu Mádrovou, Lucii Pospíšilovou
a Michaelu Vyhňákovou a také všechny alternující
herce. O lakonickou pointu představení se
postarala Jana Kunovská v roli Barbary ze závěrečné
scény, poněvadž se jí podařilo oddalované a
jinými nezdařené: Baculka hvězdu večera
„lapila“.
Na závěr dovolte, milí
čtenáři, poznámku: Domnívám se, že Slovanský
tyátr má šanci se v paměti mladých herců udržet
po celý život. Stane-li se to, pak jim přeji,
aby jim i po letech zůstala chuť o něm napsat.
Třeba do almanachu k 200. výročí založení ústavu
(2067)!
Bohumír Kolář | www.olomouc.cz,
13.02.2006 - 9:50:53